keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Opetellaan yhdessä anatomiaa!

Hei vaan rakkaat lapset ja lapsenmieliset!
Täällä olen pääsiäistä viettämässä ystävieni yskän ja nuhan kanssa. Tällä kertaa mä saan olla potilaana eikä tämä ole ollenkaan hassumpaa. Yks toi yskänlääkettä, toinen lämmitti kuumaa vettä ja sekoitti menthol-voidetta siihen että saisin vähän höyryhengittää ja kolmas toi porkkanakakkua. Ehkä he haluaisi hankkia mulle uudet keuhkot, sillä tuntuu että vanhat on yskitty jo kauan sitten pihalle.

No mutta mitäs muuta minä tässä tekisin sitten, kuin opiskelisin vähän anatomiaa! Nyt testataan mitä olen aamun aikana oppinut, ja vuodan super pienen ja kompaktin tietopaketin lonkkanivelestä tähän paperille. Englanniksi/latinaksi tietysti, sillä kuka näitä nyt suomeksi osaa?

Hip joint
-Femur (head, neck, greater and lesser trochanter, shaft, linea aspera, medial and lateral epicondyles) & acetabulum (ball and socket)
-> Stays together because of ilio,- ischio,- and pubo-femural ligaments
Hip flexion
- working muscle is ilio-psoasis
Hip extension
- working muscles are gluteus maximus and hamstrings

Adduction = closer to the body
- Main muscles working are adductor brevis, add. longus and add. magnus
Abduction = away from the body
- Main muscles working are tensor fascia latae, glute max. glute med and glute min.

Te ketkä opiskelette anatomiaa (ihan sama mitä tutkintoa opiskelette), tai olette muuten vain hulluja ja opettelette näitä nimiä, minkälaisia tekniikoita teillä on? Kun lihaksia on miljoona ja luitakin 206 (kiitos Hannah Montan,a kun opetit minulle tämän vuosia sitten) ei sitä aina pysty muistamaan että mikä lihas kiinnittyi mihinkäkin luuhun tai että mikä minilihas jossain varpaassa on aktiivinen liikkuessa. 

Itsellä opettelu on lähinnä pänttäämistä ja muistiinpanoja ja pänttäämistä ja muistiinpanoja. Pari kuukautta sitten olin ahkera ja tein hienot muistiinpanot meidän muutamista luennoista ja kiinnitin vaatekaapin oveen.



"Stop being so boring and let's watch a film!"
"Nah, I want to finish this!"
"When do you have to hand it in?"
"Never."
"What.... Can you repeat that to me, please?"
"Never."
"Don't tell me you are dong this just for fun and you are even ditching me because of it!!?"

Eiks oo kiva kun kämppikset arvostaa sun työpanosta ja halua oppia! 

Vähän kyllä stressaa tentit, mutta kuten vanha sananlasku menee, ei auta itku markkinoilla. Voisin palkata Steven ja Jamesin opettamaan mulle kaiken, sillä ne osaa jo nää niiden sports therapy-tutkinnon takia. Pari muffinssia riittää varmaan palkaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti